Kapitel 5

'Han gillar dig'


 Nästa dag hämtar Caitlin mig igen, vi hade smsat lite under föregående kväll så vi var bättre vänner än någonsin. Det kanske var lite väl tidigt men jag såg henne redan som en av mina bättre vänner, jag kan verkligen vara mig själv med henne, och jag brukar ändå vara väldigt blyg.

''Vet du vad?'' frågar hon och ser på mig med ett finurligt leende. Jag svarar med att skaka på huvudet och se frågande ut.

''Christian gillar dig!'' fortsätter hon sedan. Jag känner själv hur jag stirrar på henne och gapar hur stort som helst med munnen, detta hade jag inte väntat mig.

''Du måste skoja!'' utbrister jag när jag upptäcker att hon väntar på ett svar.

''Nix, men berätta inte att jag sa det, han kommer döda mig!''

''Din hemlighet är trygg med mig.''

''Vill du veta några andra saker också?''

''Vad nu?''

''För det första, han vill bjuda ut dig men är rädd att det är för tidigt. För det andra, jag tror att du gillar honom!''

''Nej det gör jag inte'' utbrister jag och rodnar, mina kinder kan gå och dö nu tack!

''Jo det gör du. Du skulle inte rodna annars!''

''Himla kinder...'' muttrar jag lite halvtyst. Hon börjar fnissa och jag hänger på och lite senare är hon tvungen att köra in till kanten då det annars finns risk att vi krockar för att vi skrattar så mycket.

''Om du berättar för honom berättar jag att du skvallrade!'' säger jag och försöker se hotfull ut, men det misslyckades nog för hon bara fortsätter skratta. Men efter ett tag lyckas hon lugna ner sig och lovar att inte säga något.

''Ursäkta att jag frågar, men vad kan du möjligtvis gilla med min lillebror?'' undrar hon sedan.

''Du är ursäktad, och han har väldigt fina ögon.'' säger jag lite tyst och lyckas rodna ännu mer.

''Aww, vad gulligt! Jag kommer inte säga något, om du inte vill att jag ska det såklart.''

''Tänk inte ens tanken, och skulle vi kunna byte ämne?''

''Okej, men varför? Jag gillar detta ämnet.''

''Det tror jag säkert att du gör men jag vill inte att de ska se mig rodna, det får de bara misstänksamma.''

''Jag förstår, men bara en sak till?'' säger hon bedjande.

''Visst...''

''Ni skulle bli ett så fint par!''

''Stopp! Du får mig bara att rodna mer!''

''Vad gulligt! Men för att byta ämne, vilken är din favoritblomma?''

''Va?''

''Du hörde mig!''

''Uhm, jag vet faktiskt inte.''

''Va? Min är tusensköna om du undrade.''

''Jag är inte den sortens person som uppskattar det så mycket. Visst, det är gulligt, men jag gillar enklare grejer. Jag har inte en enda blomma i mitt rum, de är bara i vägen, tidkonsumerande och dammsamlare.''

''Va?''

''Ja, jag antar att jag inte är en typisk tjej.''

''vad är det mer som är o-typiskt med dig?''

''Jag hatar verkligen att sola, det är så tråkigt! Jag tycker att romantiska komedier är överdrivna och dåliga, min favoritmusik är rap och jag skulle hellre hoppa bungyjump än att shoppa.''

''Okej, det var kanske inte så typiskt.''

''Jag sa ju det! Ska vi fortsätta åka kanske?'' frågar jag sedan, då jag inser att vi fortfarande står vid kanten av vägen.

''Åh, japp.''

''Vad gjorde att det tog så lång tid?'' frågar Christian när vi till slut är framme.

''Uhm, vi ´var tvungna att stanna lite...'' förklarar Caitlin.

''Varför?'' undrar Justin.

''Det skulle ha blivit en krock om vi inte hade gjort det.'' säger jag och killarna stirrar på oss.

''Vi typ skrattade för mycket...'' fortsätter Caitlin min mening och sen börjar vi skratta igen, killarnas miner är helt ovärderliga.

Vi bestämmer oss efter ett tag för att titta på film och jag får den stora äran att välja film. Jag studerar alla filmer noga medan resten plockar fram godis, popcorn och läsk. När de är klara har jag precis hunnit välja film. Det blev Triangle, en skräck/thriller som jag velat se hur länge som helst men inte haft någon att se den med.

''Är du verkligen säker på det?'' frågar Justin när han ser mitt val. ''Jag menar, den är ganska läskig.'' fortsätter han sedan.

''Ja! Jag har velat se den så länge.'' svarar jag. Killarna ser lite förvånade ut medan Caitlin ser mest rädd ut. Livrädd för att vara exakt.

Filmen är precis som jag väntat mig, läskig och med ett oväntat slut.

''Åh, det där var...'' börjar jag innan jag avbryter för att hitta rätt ord.

''Läskigt, hemskt, den värsta filmen du någonsin sett?'' försöker Justin.

''Nej. Helt fantastisk, underbart och en av de bästa filmerna jag sett i år!'' avslutar jag. Alla stirrar på mig innan Caitlin säger att jag är galen.

''Tack sötnos, du med.'' svarar jag och ger henne en slängkyss. Hon svarar med att himla med ögonen innan alla fyra börjar skratta.

Dagen fortsätter med fler filmer, massa skratt och överdrivet mycket godis. Tillslut är det dags för mig att gå hem.

''Vad gör du imorgon?'' undrar Caitlin när jag sagt att jag måste hem.

''Jobbar.'' svarar jag, som om det vore självklart.

''Har du ett jobb?'' frågar Christian förvånat. Jag nickar och förklarar att jag tar hand om Jake och att det är därför jag är här. De nickar förstående och kommer sedan överens om att alla följer med i bilen på vägen hem till mig.

Musiken dunkar och Justin och Caitlin sitter och pratar där framme medan jag och Christian sitter tysta i baksätet. Det är första gången vi är 'ensamma' sen Caitlin skvallrade för mig. Jag sitter och tittar på staden genom bilrutan medan vi åker och plötsligt känner jag en hand på min. Jag vänder på huvudet och ser att det är Christians, vem annars liksom? Han ler lite prövande mot mig och jag ler tillbaka, sen sitter vi så resten av resan utan att säga ett ord. Utom när vi byter mobilnummer då, men räknas väl inte riktigt, eller det kanske det gör? Vi pratar ju, men det var inte så viktigt, eller det var det, men... Paulina! Koncentrera dig lite här va? I alla fall så pratade vi bara när vi bytte mobilnummer, punkt.

När jag sen har sagt hejdå till alla går jag in och äter och pratar med Sandra och Dylan, innan jag gör som alla andra kvällar, det vill säga pratar med Emma på skype. Vi babblar om allt möjligt och jag berättar om Caitlin och Christian, och när jag är mitt inne i att berätta om filmen vi såg, som Nora varit för mesig för att se, så plingar min mobil till.


Vill du läsa novellen på engelska? Klicka här!

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback