Kapitel 59

'Då ses vi imorgon'


Vi kommer mycket riktigt fram drygt en och en halv timme senare. Bussen kör rakt in i garaget som finns under hotellet, för att inga fans ska kunna komma in. Zayn är den som är först ut, men Louis är inte långt efter. De där två har ett problem med att sitta still. Resten av oss tar oss ut lite mer lugnt och försiktigt, vi föredrar att inte bryta några ben det första vi gör.

Justin står utanför bussen och väntar på oss, vilket jag verkligen inte förväntat mig. Med ett tjut tacklar jag omkull honom, eller det var meningen. Det enda som händer är att han får backa ett par steg, och det var inte riktigt lika kul...

Efter att alla hälsat går vi vidare upp mot våra rum, jag och tjejerna delar ett rum. Den här gången får jag extrasängen, den hårda grejen som inte ens den mest generösa person skulle kalla en säng, men jag klagar inte. Istället så blir jag kommenderad att följa med Justin och Scooter till musikrummet för att visa mina nya låtar. Alla är skrivna på gitarr på grund av min avsaknad av ett piano, så jag behöver egentligen inte gå till musikrummet, men vi går dit ändå. Jag plockar direkt upp en gitarr och sprider ut alla mina notpapper, det är en hel del låtar som jag lyckats få klara under den tiden som gått sedan i September. Det finns väl ingen direkt anledning till att vi inte gått igenom de tidigare, det bara blev så.

''Jag gillar alla.'' säger Justin till sist.

''Jag med, men vi kan inte ta alla.'' påpekar Scooter.

''Varför inte?'' frågar Justin undrande.

''För att du kan inte bara sluta göra egna låtar.'' förklarar han.

Jag, som inte har någon mer tanke med mitt skrivande än att de är kul, slutar lyssna på deras diskussion. I mitt huvud snurrar redan nya melodier men jag sitter ändå kvar för att vara artig, om jag ska vara ärlig så hamnar många tankar hos Adam också.

''Pauli?'' hör jag Scooter säga, samtidigt som Justin skrattar.

''Huh?''

''Lyssnade du inte?'' frågar han, både roat och lite surt.

''Förlåt.'' svarar jag ursäktande. ''Var det något viktigt?''

''Jag ska ringa en agentur, jag tror du behöver någon som kan fixa allt pappersarbete.'' berättar han.

''Agentur?'' upprepar jag förvirrat. ''Pappersarbete?''

''Ja, du kan inte bara fortsätta att skänka bort låtar. Om du, som du sagt tidigare, vill bli en producent och låtskrivare kan du lika gärna börja nu.'' säger Scooter tålmodigt, jag antar att det var det han sa innan.

''Så du kommer fixa någon som kan ta hand om allt som jag inte kan?'' frågar jag för att få det bekräftat om jag är inne på rätt spår, vilket jag verkar vara då han nickar.

''Om det är okej med dig.'' lägger han till.

''Ja, såklart!'' intygar jag. ''Jag behöver all hjälp jag kan få.''

Scooter nickar och skrattar lite innan han försvinner ut ur rummet och lämnar mig sittandes ensam på golvet, där jag placerade mig själv, med Justin sittandes uppflugen på pianot.

''Vad bestämde ni, exakt?'' frågar jag nyfiket.

''Vilka sånger vi ville ha.'' svarar Justin. ''Jag tror vi bestämde oss för att ta ungefär hälften av sångerna.''

''Du tror?''

''Japp. Men jag kommer inte ihåg vilka...''

Jag skrattar åt honom och fortsätter reta honom för hans icke existerande minne, men avbryts snart då Scooter sticker in huvudet genom dörren.

''Pauli, vilken stad bor du i?'' frågar han snabbt.

''Va?'' frågar jag, jag hängde inte riktigt med i hans prat-hastighet.

''Vilken stad bor du i? Så vi kan fixa en assistent som bor där.''

''Oh, Jönköping.'' svarar jag och hör honom försöka upprepa orden till personen han pratar med. ''Du kan säga Jonkoping istället.'' informerar jag honom och till slut lyckas han förmedla var jag bor.

''De gav mig nummer till några personer, du kan ringa de och sedan bestämma vem du vill ska jobba med dig.'' säger han när han kommit tillbaka och räcker fram en lapp med fem telefonnummer på.

Jag studerar listan för att bestämma vem jag ska ringa först. Listan består av fyra tjejer och en kille, trots att jag har flera killar som jag är jättebra vänner med så utesluter jag honom direkt. Det kan ha något att göra med att han heter Jörgen. Inte för att jag är en person som dömer människor innan jag träffat de, men det gör jag. I alla fall ibland. Istället för att stirra på listan så beslutar jag mig för att ta de i bokstavsordning, med Beatrice först.

''Hej mitt namn är Paulina, är det du som är Beatrice?'' hälsar jag när hon svarat.

''Ja, det är jag. Vad vill du?'' frågar hon kaxigt när jag svarar och får hela mig att fyllas av motvilja att svara henne.

''Åh, jag tänkte bara erbjuda dig en anställning hos mig, men jag tror jag har ångrat mig.'' svarar jag lent och avslutar med att säga hejdå innan jag lägger på. ''Hon var hemsk!'' utbrister jag sedan och stryker snabbt hennes namn från listan.

Näst på tur är Clara, hon var väl okej men vi klickade inte riktigt. Jag kan inte sätta fingret på varför, men det var något med henne som jag inte gillade. Troligtvis den lilla detaljen att hon hann svära nitton gånger, jag räknade, under de två minuterna vi pratade.

''Hej, jag heter Paulina.'' säger jag när den tredje tjejen, Ellinor, har svarat. ''Jag letar en assistent och min kompis manager ringde runt lite och fick höra talas om dig.''

''Jaha, vad är det jag ska göra lite mer exakt?'' frågar hon nyfiket.

''Jag skriver låtar och behöver någon som kan hålla koll på pengar, möten, kunder och så vidare. Tror det var det i alla fall, har inte jättestor koll. Men du kan få prata med han som gav mig ditt nummer, han har lite mer koll!'' säger jag, väldigt förvirrad eftersom jag egentligen inte vet någonting.

''Okej!'' svarar hon entusiastiskt, vilket får mig att känna mig ganska säker på att, om hon vill, så kommer jag anställa henne.

Jag räcker min mobil till Scooter som verkar förstå vad det handlar om då han direkt börjar prata om någonting jag inte orkar lyssna på. Efter ett tag räcker han tillbaka mobilen till mig och jag tar förvånat emot den, jag trodde att han skulle lösa allting.

''Jag jobbar jättegärna för dig.'' säger hon när jag meddelat att det är jag som lyssnar. ''Du verkar vara en härlig tjej och jag ser fram emot att lära känna dig.''

''Detsamma.'' svarar jag glatt. ''Jag har pratat med några andra, men ingen har gett ett lika bra intryck som du.''

''Tack, det värmer. Jag kommer komma upp till Göteborg imorgon så skulle vi ha ett möte, innan allt blir bestämt.''

''Det hade jag ingen aning om, men det blir säkert bra. Då ses vi imorgon.''

''Det gör vi, hejdå.''

Jag säger också hejdå och sen lägger vi på, det är först då som jag kommer att tänka på en sak.

''Jag har inga pengar att betala henne med.'' säger jag till Scooter. ''Jag kan inte anställa någon utan att betala den.''

''Lugna ner dig.'' svarar han. ''Vi kommer betala för låtarna, och sen kommer du få en del av intäkterna som vi får varje gång den spelas. Som Justin, men inte lika mycket.''

''Oh.'' säger jag, förvånad över att jag inte fattat det tidigare. ''Jag antar att det låter bra.''


Vill du läsa novellen med engelska dialoger? Klicka här!

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback