Kapitel 26

'Är ni redo att testa?'


Jag tittar dit han pekar och får syn på ett ställe som hyr ut vindsurfings utrustning.

''Ja, såklart!'' utbrister jag och tar hans hand innan vi tillsammans går bort mot uthyrningen.

''Hej, är ni intresserade av att testa?'' frågar hon som hyr ut.

''Absolut.'' svarar jag.

''Okej, har ni testat det innan?'' frågar hon samtidigt som hon vänder sig om och börjar leta bland brädorna.

''Nix, det är första gången.'' svarar Christian.

''Jag har.'' säger jag och Christian tittar frågande på mig. ''Min farbror älskar det, han har övat med mig några gånger.'' svarar jag enkelt.

''Är du bra?'' undrar hon som hyr ut.

''Inte speciellt, jag kan knappt stå på den.''

''Då tror jag att ni behöver ta en lektion.'' säger hon och vi håller med. ''Okej, följ med här.''

Vi följer efter henne och hämtar sakerna vi behöver, sen går vi ner till vattenbrynet och sätter ihop allting. Jag klarar mig själv ganska bra medan Christian gör fel hela tiden. Efter att vi blivit klara bär vi ut brädan i vattnet och hon börjar gå igenom hur man ska göra. Även om jag hört det innan lyssnar jag noga då det var längesedan, jag förvånar faktiskt mig själv med att inse att jag kommer ihåg det mesta.

''Det var det, är ni redo att testa?'' undrar hon.

''Har aldrig varit mer redo!'' säger Christian, jag börjar såklart skratta eftersom att han säger det som om han ska ut i krig eller något sådant.

''Då börjar du?'' säger hon med ett leende och nickar mot Christian för att visa att hon menar honom.

''Japp.'' svarar han, och börjar sedan kravla sig upp på brädan. Han får dock övervikt och ramlar framåt direkt.

Efter ungefär femton försök till, inte ett enda lyckat, så ger han upp och låter mig försöka. Jag ställer mig smidigt upp och drar upp seglet. Sen ställer jag mig till rätta och börjar åka framåt, men ramlar i efter typ tre meter.

''Jag kan knappt stå på den.'' hör jag Christian säga med ljus röst när jag kommer upp över vattenytan igen.

''Wow, du låter exakt som jag!'' utbrister jag och instruktören, som jag tror heter Sadie, börjar skratta.

''Ha ha honey, du är så rolig.''

''Som alltid!'' håller jag med.

''Jag tycker du är bra, vindsurfing är inte något som är för alla.'' säger Sadie.

''Ja, oroa dig inte darling, du är bra på andra saker.'' säger jag till Christian, som räcker ut tungan åt mig.

Jag skrattar åt honom och ställer mig sedan upp på brädan igen, Sadie ger mig några tips och sen är jag igång igen. Denna gång hinner jag påbörja en vändning, men ramlar mitt i... Jag fortsätter försöka, likaså Christian, och tiden rinner iväg. Det är först när min mage börjar kurra som jag inser att klockan är mycket senare än lunchtid.

''Jag är hungrig.'' säger jag till Christian och Sadie.

''Jag med.'' svarar Christian. ''Vi kanske skulle äta något.''

''Det låter jättebra.'' säger jag och tar mig för magen för att visa att jag verkligen behöver mat. ''Vi känner oss ganska klara, i alla fall för idag.'' fortsätter jag vänd mot Saide.

''Okej, jag antar att jag också borde äta.'' säger hon och ler vänligt.

''Du kan följa med oss om du vill?'' undrar jag efter att ha bytt en blick med Christian.

''Om det går bra för er.''

''Såklart det är!'' säger Christian.

Vi går upp för att lämna allting, betala och byta om, sen går vi mot Christians bil. När vi sitter i bilen ringer min mobil.

''Det är Paulina.'' svarar jag.

''Hej honey.'' säger Caitlin. ''Vad gör ni?''

''Vi är på väg för att äta, vi råkade missa lunch...''

''Va?! Okej, jag är inte så förvånad.''

''Ville du något särskilt?''

''Faktiskt, Adrian är upptagen nu så jag har inget att göra.''

''Kom till 'Sun in my belly' och möt oss där.''

''Okey, vi ses!''

''Caitlin kommer också.'' säger jag till Christian och Sadie när vi har lagt på.

''Hon är min syster.'' förklarar Christian för Sadie.

''Okej.'' svarar hon med ett leende.

Hon är faktiskt riktigt söt, ganska kort med lockigt, blont hår ner till axlarna och lugg. Hennes klädstil är inte heller något att klaga på, väldigt snygg. Vi kommer fram till restaurangen och parkerar, Caitlin är redan där då hon inte hade lika lång väg dit som oss. Hon ser lite förvånad ut över att Sadie är med, men säger inget om det.

''Hej.'' säger hon när vi kommer fram till henne. ''Jag heter Caitlin.'' presenterar hon sig för Sadie.

''Trevligt att träffas, jag heter Saide.'' hälsar Sadie.

''Snälla, kan vi gå in? Jag håller på att svälta ihjäl!'' klagar Christian.

''Jag me, jag åt frukost vid sju.'' säger jag i samma klagande ton.

''Du är konstig.'' säger Christian men krokar ändå i sin arm i min.

Vi går in och sätter oss, det väldigt lite folk, men med tanke på att klockan är halv fyra är det inte så konstigt. När alla ätit upp splittrar vi på oss, jag och Caitlin åker hem till Caitlin medan Christian skjutsar Sadie tillbaka till stranden för att sedan åka hem för att umgås med oss.

''Vem var det?'' frågar Caitlin direkt när bildörren stängts.

''Hon var vår vindsurfing-instruktör.''

''Ohh.'' säger hon förstående. ''Vindsurfade ni?'' undrar hon sedan.

''Ja, från att vi kom dit tills vi åkte hem.''

''Jag förstår, hon var trevlig.''

''Det var därför vi bjöd med henne.''

''Hur gammal är hon? Jag menar, hon såg inte så gammal ut.''

''Jag tror hon är i min ålder, eller kanske Christians. Hon sa att hon är femton men hon kan fortfarande fylla år i år.''

''Är inte det lite väl ungt för att vara instuktör?''

''Hon berättade att hennes familj äger uthyrningsgrejen och att hon har surfat hela sitt liv.''

''Okej, jag var bara nyfiken.''

''Jag med, det är därför jag vet svaren.''


Vill du läsa novellen med engelska dialoger? Klicka här!

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback