Kapitel 23

'Upp och hoppa'


Nästa morgon vaknar jag, som vanligt, alldeles för tidigt. Enligt mobilen stod klockan på sju, och jag var för pigg för att kunna somna om. Suckandes reser jag mig upp och går sakta ner för trappan. I köket sitter Adrians mamma och pappa som förvånat tittar på mig när jag kommer in.

''Godmorgon.'' säger Sara, Adrians mamma. Jag hälsar tillbaka och sätter mig vid bordet.

''Är du redan vaken?'' frågar Magnus, Adrians pappa.

''Ja, jag har alltid vaknat tidigt.'' svarar jag.

''Okej, men vi ska åka nu. Klarar du dig själv?''

''Absolut, annars väcker jag de andra.'' Jag ler mot de och kommer sedan på en annan sak. ''Skulle jag kunna använda köket, så kan jag fixa frukost åt resten.''

''Varsågod, det är bara att ta!'' säger Sara och visar med handen över köket.

''Tack!'' svarar jag glatt, sen åker de och jag står ensam i köket. ''Vad ska jag göra då?'' säger jag högt till mig själv. ''Kanske pannkakor, eller frallor, eller smootie?''

När klockan blivit elva är jag nästan klar, och väldigt hungrig. Så jag bestämmer mig för att väcka resten.

''Upp och hoppa honey!'' halvsjunger jag när jag tassar in i Christians rum.

''Nej!'' svarar han. Sen verkar han känna något i luften. ''Har du gjort frukost?'' undrar han samtidigt som han sätter sig upp i sängen och gnuggar sig i ögonen.

''Japp, kan du väcka resten? Jag är snart klar nämligen.''

''Såklart, men bara om jag får en puss först...'' Jag himlar med ögonen åt honom men ger honom en snabb puss innan jag skyndar ner för att fixa det sista.

Tio minuter senare klampar alla nerför trappan, men hindras snart av Caitlin och Adrian som stannat i dörröppningen.

''Har du gjort allt detta?'' frågar Caitlin imponerat. På bordet står det nämligen smootie, pannkakor, våfflor, nybakta frallor, flingor, yoghurt, juice, mjölk, ägg, bacon, fruktsallad, kaffe, te, muffins, cupcakes och kladdkaka.

''Ja, hittar ni något som kan tänkas passa?'' retas jag.

''Hur länge har du varit vaken?'' undrar Christian som, precis som alla andra, tittar med stora ögon på bordet.

''Sen sju.''

''Du är galen!''

''Kanske lite... Om ni vill ha så är det bara att ta.'' När jag sagt det är alla framme vid bordet på mindre än en sekund. De kastar sig över maten, jag hakar på och när alla är mätta är ungefär en tredjedel uppätet. Då har ändå ingen ätit lite och Chaz har ätit för tre personer. ''Jag tror att jag kan ha gjort lite för mycket.'' påpekar jag.

''Äsch, nu behöver vi inte göra frukost imorgon.'' säger Adrian och ler.

''Vi glömde lägga ut videorna på Youtube!'' tjuter Caitlin chockat efter ett tags tystnad.

''Du har rätt, jag hämtar min dator.'' svarar Adrian. När han kommer tillbaka lägger vi först över de från min mobil till datorn, sen från datorn till Justins youtube, och till sist en länk på twitter.

''Har du twitter?'' frågar Justin när allt är klart.

''Ja, men jag använder det inte.''

''Du måste börja med det, det är det enklaste sättet för oss att veta vad du gör sweetie.'' förklarar Chaz. Sen tvingas jag ge ut mitt twitter namn och vips så har jag sex nya följare.

''Skriv något!'' manar Caitlin.

''Som vadå?'' Hon suckar och tar min mobil. Efter en stund ger hon tillbaka den, jag ser att hon har skrivit något men inte postat det än, som tur var. 'Sista natten med gänget, kommer verkligen sakna det!' läser jag på skärmen. Hon har inte taggat några, vilket är bra då ingen vet att jag umgås med Justin. Jag trycker på tweet och kollar sedan instagram där det har hänt en del. En del kompisar har lagt upp bilder på stora vattenpölar på marken, alltså är det dåligt väder, haha. Sen har en del 'youtube-stjärnor' lagt upp bilder på olika saker och det var väl typ allt.

''Vad gör du?'' undrar Caitlin som har tittat över axeln på mig.

''Instagram.'' visar jag.

''Oh, jag har en! Men jag använder det aldrig...''

''Börja med det, det är underbart. Mycket bättre än twitter.''

''Det går inte, men okej.'' svarar hon.

''Ni måste också börja använda det, om ni inte redan gör det vill säga.'' säger jag till resten. De nickar frånvarande och jag ler nöjt. Sen börjar jag följa alla, jag följde faktiskt ingen av de från innan. När alla twittrat, instagrammat och följt varandra färdigt började vi med en liten oseriös photoshoot. Samtidigt som vi tog massa bilder stod en kamera och filmade oss hela tiden. Efter att vi tagit över hundra bilder avslutar vi filmen och tittar på den. Man ser inte klok ut när man springer fram och tillbaka mellan kameran, posar och har sig. Det slutar med att alla ligger på golvet och skrattar. Dock så avbryts det när Justins mobil ringer, när han har lagt på ser han otroligt ledsen ut.

''Vi måste åka till mig och packa nu.'' säger han och alla suckar besviket. Vi lastar in oss i två bilar och kör över till Justin, där han, Ryan och Chaz packar allt de hade med sig/ska ha med sig. Jag, Caitlin, Christian och Adrian ska inte med till flygplatsen, det kommer vara alldeles för mycket folk, så vi får säga hejdå där. Jag börjar inte gråta, men får tårar i ögonen då jag inte vet om vi kommer träffas igen, någonsin.

''Schh.'' viskar Justin i örat på mig när vi säger hejdå. ''Jag kommer till Sverige i september, vi får ses då!'' Jag nickar glatt och vänder mig om för att krama Ryan som ger mig en lapp med tre namn på.

''Det är mitt, Justins, och Chazs skype-namn.'' förklarar han. Jag nickar och skriver ner min på tre andra lappar och ger de varsin. Sen kramar jag om Chaz, som är en av två som börjat gråta. Den andra är Caitlin. Till sist måste de verkligen åka så jag kramar om Pattie och tackar för allt. Sen går alla ut ur huset och de sätter sig i bilen som Kenny ska köra. Vi som inte ska till flygplatsen står kvar och kollar på bilen tills vi inte ser den längre.


Vill du läsa novellen med engelska dialoger? Klicka här!

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback