Kapitel 8

'Hej lilla monstret'


 Det visade sig att jag hade gjort lagom med mat, utom när det kom till köttbullarna. Låt mig säga att vi fyra knappt åt hälften, vi kommer ha köttbullar i månader typ. Att Sandra är vegeterian gör inte precis att de kommer gå åt snabbare heller.

''Det var jättegott Pauli. Från och med nu är du min kock!'' Jag bara skrattar åt Justins kommentar, hur kan han alltid vara så rolig? Medan jag plockar undan allt gick Justin upp för att få Jake att sova, han har visst småsyskon så han kan sådana saker. Det är i alla fall vad han påstår. När vi är klara bestämmer vi oss för att se på film, då regnet fortfarande inte hade slutat.

''Jag vill se en svensk film!'' utbrister Christian. Resten av oss kollar konstigt på honom. ''Vadå, svenska är snyggt.'' mumlar han och rodnar.

''Svenska filmer är faktiskt riktigt dåliga. Jag tror det finns typ fem filmer som jag gillar.'' inflikar jag.

''Har du någon med dig?'' undrar Christian, såklart.

''Jag tror jag har med mig två.'' svarar jag medan jag tänker efter.

''Ta en av det.'' säger, vill ni gissa? Christian. Vem annars liksom? Jag går och hämtar filmen, det blir 'Jag saknar dig', en film som handlar om att förlora sin tvilling.

''Blir den här bra?'' frågar jag när jag är nere igen.

''Vad handlar den om?'' Denna gång är det Caitlin som frågar. Jag försöker översätta baksidan så gott jag kan, det fungerade nog ganska bra då de verkar fatta. Alla tycker att den blir bra så jag sätter i den i dvd:n och startar. Vi har två soffor så Caitlin drar med sig Justin till ena soffan så att jag och Christian bara skulle 'råka' vara tvungna att sitta tillsammans.

''Skulle du kanske kunna sätta på engelsk text?'' frågar Justin efter typ fem minuter. Jag hade visst glömt att göra det så jag nickar bara och går till menyn för att fixa det. Filmen startas om och nu verkar alla fatta vad som händer.

När den är slut är jag den enda som inte gråtit, såklart ska Caitlin påpeka det men jag vet inte ens varför själv, tror det är för att jag har sett den så många gånger. Jag försöker förklara men ingen verkar fatta så jag ger till slut upp och säger att jag inte vet själv. I perfekt synkronisering som filmen tar slut kommer Sandra hem och Jake börjar gråta.

''Jag tar honom.'' ropar jag till Sandra och rusar upp. När jag kommer ner står Sandra och pratar med Justin, Christian och Caitlin. Jake har inte slutat gråta så hon tar snabbt över honom.

''Har det gått bra idag?'' frågar hon mig sen.

''Jadå, han har varit jättesnäll, sovit typ hela dagen!''

''Han är allt en liten tröttis.''

''Hej!'' ropar helt plötsligt Dylan och får alla att hoppa till.

''Hej älskling!'' ropar Sandra tillbaka.

''Vem är det?'' mimar Caitlin.

''Hennes man.'' mimar jag tillbaka och pekar på Sandra.

Dylan kommer in i rummet, hälsar på alla och går sen fram till Sandra och Jake, pussar Sandra på kinden och tar Jake.

''Hej lilla monstret.'' säger han och kittlar honom.

''Vi går till mitt rum.'' säger jag till de andra (Justin, Christian och Caitlin).

''Kallade han honom monster?'' undrar Caitlin försiktigt.

''Japp, men han gör det hela tiden.'' svarar jag.

''Han verkar rolig.'' säger Christian från ingenstans. Sen får någon ett sms och alla hoppar högt av rädsla. Det verkar vara Caitlin eftersom hon tar upp sin mobil och knappar lite på den.

''Vi måste hem nu.'' säger hon sedan och låter lite ledsen på rösten.

''Jag tror jag också borde gå.'' tillägger Justin.

''Okej.'' säger jag enkelt och följer de ner. Caitlin är klar först så jag ger henne en kram innan hon går ut till bilen, sen samma med Justin och sen är det bara Christian kvar. Jag kramar om honom, dock lite längre än med Justin och Caitlin, sen pussar jag honom på kinden innan vi avslutar kramen och han leendes går iväg.

När de åkt hjälper jag Sandra med maten och hon är genast på mig med frågor.

''Var det honom du ska på dejt med?'' undrar hon, jag kan tillägga att jag aldrig sett henne så nyfiken innan.

''Aa.'' mumlar jag samtidigt som jag nickar.

''Åhh vad söt!'' utbrister hon och jag bara rodnar. ''Men hur gammal är han?''

''Han är ett år äldre, alltså sexton.''

''Vad har ni gjort idag då?''

''De kom vid elva, då började jag med maten, vi åt vid ett, sen tittade vi på film, sen kom du.''

''Vad tog så lång tid att laga?''

''Åh, jag gjorde köttbullar, ville visa en äkta svensk måltid, men det blev dock lite över...'' säger jag och visar de överblivna köttbullarna.

''Lite.'' säger hon ironiskt.

''Precis!''svarar jag och flinar.

''Men vad säger du om att åka och shoppa skor imorgon efter mitt jobb, Dylan kan ta Jake och jobba hemma lite.''

''Det låter bra.'' svarar jag lite frånvarande eftersom jag nyss fått ett sms. ''Kan Caitlin följa med, hon smsade nyss och frågade samma sak.''

''Klart hon kan, jag kommer hem vid fyra så åker vi då!''

''Hon kommer hit lite tidigare.'' Sen dör samtalet ut och vi koncentrerar oss på matlagningen.


Vill du läsa novellen på engelska? Klicka här!

 




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback